Een gierende inflatie, krapte op de arbeidsmarkt, een virus én een oorlog die de internationale handel belemmert. En toch zien vier op de vijf ondernemers in het midden- en kleinbedrijf voldoende groeikansen. Dat blijkt uit een onderzoek van Ipsos onder ruim 500 kleine en middelgrote ondernemers in Nederland. Ze zien onder meer kansen om nieuwe klanten aan te trekken (56%) of om producten en diensten op de markt te brengen (49%).
Wel moeten ondernemers behoorlijk wat hordes nemen om hun plannen te verwezenlijken. De grootste zorg is de krapte op de arbeidsmarkt, op de voet gevolgd door financiële zorgen. Veel bedrijven zijn na twee jaar van lockdowns door hun eigen reserves heen. 81 procent van de ondernemers maakt zich daarom grote zorgen over de eigen financiën nu de overheidssteun is gestopt. Ook de inflatie, veroorzaakt door de oververhitte arbeidsmarkt en de hoge energieprijzen, houden veel ondernemers en zelfstandigen wakker.
Geld is vaak de sleutel tot groei, maar financiering regelen is voor kleine ondernemers vaak lastig. 88 procent van de respondenten van de enquête geeft aan moeite hebben om voldoende werkkapitaal aan te trekken. Veel ondernemers zouden wel een lening af willen sluiten om over meer werkkapitaal te kunnen beschikken, maar de deur van veel traditionele instellingen blijft gesloten.
Nieuwe spelers in de kredietmarkt
Gelukkig voor die ambitieuze ondernemers zijn er steeds meer nieuwe vormen van kapitaalverstrekking. Zo zijn er steeds meer crowdfunding-initiatieven, maar ook nieuwe toetreders tot de markt voor bedrijfsfinanciering. Een opvallende nieuwe speler in Nederland is betaalprovider PayPal. Het bedrijf biedt sinds kort leningen aan onder de naam PayPal Businesskrediet.
Op het eerste gezicht lijkt een Amerikaanse betaalprovider geen logische kredietverstrekker. Maar volgens Joachim Goyvaerts, landendirecteur voor de Benelux en Ierland, is het tegendeel het geval. “Zeker voor web-retailers die veel verkopen in het buitenland, is PayPal een belangrijke partner”,
zegt Goyvaerts. En ook het aantal consumenten in Nederland en België dat gebruikt maakt van
PayPal groeit snel. “We worden nogal eens onderschat. In Nederland hebben we 2,5 miljoen gebruikers, in België 1,8 miljoen.”
Meer dan een betaalknop in een webwinkel
Maar wat heeft een betaaldienst, succesvol of niet, nu te zoeken op de markt voor kredieten? “Wij zijn echt meer dan een knopje in een webwinkel. Bij PayPal hebben een band met onze ondernemers. We weten wat ze via ons platform omzetten. Daardoor kunnen we ook heel snel beslissingen nemen om een krediet toe te kennen of niet”, zegt Goyvaerts. “De hoogte van een lening, tussen de 1000 en de 150.000 euro, hangt af van de omzet die onze klanten op ons platform behalen. Onder voorbehoud van goedkeuring, kunnen ze tot maximaal 25 procent daarvan lenen”.
De constructie heeft vanzelfsprekend voordelen voor PayPal, dat vanwege de relatie met de
betrokken ondernemers goed kan inschatten of iemand in de toekomst voldoende inkomsten heeft.
Maar ook voor de ondernemer zelf heeft het grote voordelen. “Wij vragen geen onderbouwing met
een businessplan. Wij weten wat de ondernemer kan”, zegt Goyvaerts.
Snel uitsluitsel over krediet
Ook op andere onderdelen is PayPal Businesskrediet anders dan een lening bij de bank. Omdat het bedrijf voornamelijk op basis van PayPal data de hoogte van de lening bepaalt, heeft de ondernemer meestal binnen een paar minuten uitsluitsel. Daarnaast hoef je geen rekening te houden met steeds terugkerende rentebetalingen, maar met een vast bedrag dat voor de definitieve beslissing om de lening te accepteren bekend wordt gemaakt. Daardoor weet je van tevoren wat je kosten zullen zijn.
Daarnaast is het flexibel op basis van je omzet. “We vragen dat je binnen 90 dagen 5 tot 10 procent van het bedrag aflost. Dat betekent dat je heel flexibel bent en als kunt aflossen op momenten dat je meer cash of meer omzet hebt”, zegt Joachim.
“We zien uit het Ipsos-onderzoek dat de meeste ondernemers wel willen, maar vaak niet kunnen
omdat ze de middelen niet hebben. Vier op de tien zou daar best voor willen lenen. Wij willen
bedrijven echt helpen met groeien. Daar hebben we uiteindelijk ook als betaalprovider belang bij.
Wij zijn niet alleen maar een commerciële kredietverlener”, zegt Joachim. Of het gaat werken? “In
Duitsland hebben we in totaal al 250 miljoen euro uitgeleend.”